pondělí 29. listopadu 2010

Jak jsem (ne)dělala anketu

Když se na začátku kurzu online žurnalistiky rozhodovalo, jaké bude hlavní téma našeho závěrečného projektu, nebyla jsem proti bezdomovcům nijak proti. Zajímavé téma, tak proč ne. Uběhlo pár týdnů a přišel čas na sbírání materiálu pro vynikající články. A zde jsem poprvé narazila.

Holt nemám rodiče, kteří pracují s lidmi bez domova, ani neznám žádné pracující u policie, kteří by mi mohli objasnit, co přesně se děje, když jsou povoláni k opilému bezdomovci. Nechodím pomáhat do pomocných center pro lidi v tísni a jediný kontakt, který mívám s bezdomovci, je občas hozená dvacetikoruna do špinavé kšiltovky nebo kelímku z McDonaldu.
O čem mám tedy psát?
Přemýšlela jsem nad tím opravdu dlouho a nakonec jsem se rozhodla pro anketu. Lidí je přece ve městě sposta, někdo mi musí přece na tu jednu, dvě otázky odpovědět.

Jednoho krásného zimního odpoledne jsem tedy vybavená diktafonem a dvěma svetry vyrazila.
Musím se přiznat, byla to moje úplně první anketa v životě. A nejspíš to všichni kolem věděli a záměrně mi chtěli zkazit radost z pocitu, že si hraju na opravdovou novinářku. Celé to vypadalo asi takhle.

Představte si mě. S rampouchem u nosu, s diktafonem, čekající za rohem a vyhlížející svou oběť. Svůj zrak nejprve zaměřím na mladou slečnu zvesela kráčejíc ulicí. Tu zavrhuji, protože znakovou řeč ještě neovládám a nehodlám přeřvávat hudbu z jejích sluchátek. Oběť číslo dvě. Rychlostí metr za hodinu jdoucí starší paní. Zkusím ji. "Dobrý den, mohla bych se vás zeptat na anketní otázku?" Ptám se jí s úsměvem. Dříve milý obličej se mění v ksicht baby Jagy. "Nemám čas, neotravujte!" opáčí a dál si prohlíží výlohu drogerie, u které postojí ještě dalších pět minut. Příklad časově vytížené důchodkyně se opakuje snad ještě desetkrát. "Spěchám," "Nic nechci koupit," "Už mám T-mobile a s tarifem jsem spokojen," "Nevíte, kde je Moravské náměstí?" Psychicky vyčerpána sedám na lavičku a vytáhnu cigaretu na uklidnění. Chvíli hledám zapalovač, než ke mne přisedne další starší paní a nabídne mi svůj. Poděkuji, společně kouříme a povídáme si. Teda, povídá spíš ona. O rodině, o počasí, prostě klasika. Po pěti minutách to zkusím a řeknu jí důvod, proč už třetí hodinu dobrovolně mrznu ve městě. A zeptám se jí (bez diktafonu, abych ji nevyděsila) na její názor na bezdomovce. Ačkoli její cigareta nebyla ani zpola vykouřená, okamžitě ji típá do dřeva lavičky a peláší pryč s tím, že nemá čas.

Ztrácím nervy, stejně jako cit v prstou. Rozhodnu se toho pro dnešek nechat a se dvěma nahranými odpověďmi typu "Bezdomovci smrdí, víc k tomu nemám co říct," se odebírám domů. Dám si teplý čaj na zahřátí a jdu spát. Zítra je přece taky den.

Ráno se probouzím do krásného prosněženého dne s mínus deseti stupni na venkovním teploměru. Oblékám si svetry čtyři, do jedné kapsy bundy si dávám diktafon, do té druhé pro jistotu placatku s rumem (jednak na zahřátí, jednak místo cigaret na zklidnění nervů) a vyrážím do boje. Snad to tentokrát vyjde...

Žádné komentáře:

Okomentovat